پزشکی چند واحد است؟

علم پزشکی ابتدا در مصر باستان پدید آمد. اطلاعات پزشکی در پاپیروس ادوین اسمیت یافت شده که متعلق به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد است. بسیاری از منابع بقراط را پدر علم پزشکی می ‌دانند زیرا او پایه‌ های رویکرد منطقی به پزشکی را ایجاد کرد.

تاریخچه آموزش پزشکی در ایران به زمان تاسیس دارالفنون در سال ۱۲۳۰ خورشیدی باز می ‌گردد. رشته پزشکی یکی از اولین رشته‌ های این موسسه بود. از سال ۱۳۰۷ آموزش پزشکی گسترش پیدا کرد و به دوره‌ های آموزش علوم پایه و بالینی تقسیم شد. این مدرسه در نهایت در سال ۱۳۱۳ با تاسیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در آن ادغام شد و به ترتیب دانشگاه های دیگری جهت تدریس علوم پزشکی تاسیس شدند.

پس از آن دانشگاه های آزاد و غیر انتفاعی روی کار آمدند که در برخی واحد های خود به آموزش رشته‌ های علوم پزشکی می ‌پردازند. آموزش پزشکی در ایران زیر نظر وزارت بهداشت و درمان انجام میشود.

هدف از کسب دانش در رشته پزشکی حفظ و ارتقا سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها انجام میشود. رشته پزشکی جزو دانش های کاربردی است و رشته پزشکی عمومی مقدمه انواع تخصص هاست.

رشته پزشکی جزو آن دسته از رشته های پرطرفدار تجربی میباشد که هرساله مقاضیان بسیاری جهت تحصیل در این رشته به رقابت میپردازند.

مراحل تحصیل پزشکی به 4 دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی تقسیم میشود. طول تحصیل پزشکی عمومی حدود 7 سال میباشد، البته این در صورتی است که دانشجویان تمام دروس ارائه شده را با نمرات عالی و بدون مشروطی طی کنند. در ادامه به تعداد واحد های ارائه شده برای رشته پزشکی میپردازیم:

برنامه درسي رشته پزشكي عمومي – قسمت اول
فصل اول
مشخصات كلي دوره دكتراي پزشكي
 
مقدمه:
بررسي اجمالي وضع موجود بهداشت و درمان كشور بوضوح نشان مي دهد كه فقط ساكنين شهرهاي بزرگ از مواهب طبيعي بهداشتي و تسهيلات درماني برخوردارند و طبقات مستضعف ما كه بيش از نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي دهند و در بيش از 60 هزار روستا ساكن هستند از امكانات اوليه بهداشتي و درماني بي بهره مانده اند و اين به علت عدم توزيع صحيح نيروي انساني پزشكي و نيز محدود بودن امكانات آموزشي کتاب های ترم اول پزشکی بوده است.
براساس برآوردي كه به عمل آمده، تعداد كل پزشكان موجود حتي نيمي از نيازها را نيز تامين نمي نمايد. براي رفع اين مشكل بايد از يكطرف با گسترش دانشكده هاي پزشكي در سطح مملكت و بكارگيري كليه امكانات بيمارستاني در افزايش نيروي انساني پزشكي كوشيد و از طرف ديگر با آموزش صحيح، دانشجويان پزشكي را براساس اخلاق و معارف اسلامي تربيت نمود و كيفيت را بالا برد بطوريكه پس از فراغت از تحصيل در رفع نياز جامعه در همه نقاط كشور بيكسان بخدمت بپردازند.
بدين منظور و در اجراي بند 12 اصل سوم و اصول بيست و نهم و سي ام و بند 1 اصل چهل و سوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران دوره تربيت دكتراي پزشكي در نظام آموزش عالي كشور داير مي گردد.
 
1 – هدف:
هدف از تشكيل اين دوره تربيت طبيب عمومي است كه داراي خصوصيات زير باشد:
1 -1 – در جهت آشنائي بيشتر با مكتب و تزكيه تعالي روح كوشا باشد و كمك به تامين بهداشت و درمان مردم را وسيله اي براي رضاي خدا و تقرب به او بداند.
2 – 1- با فرهنگ اسلامي و نظام جمهوري اسلامي آشنا باشد و خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات حاكم بر جامعه اسلامي بداند.
3 – 1- از شناخت كافي در مورد مسائل عمده بهداشتي و درماني و نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني كشور برخوردار و از مسئوليتها و وظايف خود در اين نظام آگاه باشد.
4 – 1- از قابليت علمي و عملي كافي در تشخيص بيماريها و عنداللزوم ارجاع بيماران به سطوح بالاتر بهداشتي درماني كشور و شركت در برنامه هاي پيشگيري و بهداشت عمومي برخوردار باشد.
5 – 1- قادر به استفاده از آخرين منابع علمي و بهره گيري از اطلاعات جديد در كار خود باشد.

دیدگاهتان را بنویسید